Pandemin har ökat vårt missnöje över mobilabonnemang

Emanuel Persson
2020-10-22

Vi svenskar har blivit mer missnöjda över våra mobiltjänster på grund av pandemin, enligt en undersökning från SKI. Den visar att nästan var tredje kund är missnöjd med sin nuvarande mobiloperatör.


Förändrade beteenden påverkar

Årets rapport från SKI visar att pandemin har påverkat kundupplevelsen och att operatörerna i branschen i snitt får lägre betyg än vad andra aktörer i branscher får. På grund av pandemin så har vi förändrat våra beteenden, och därmed förväntningar på våra mobiloperatörer. Klagomål har bland annat ökat när det kommer till mobiloperatörers tillgänglighet och service. SKI menar att orsaken till det kan vara att vi under det senaste halvåret har jobbat alltmer från distans. Våra sociala relationer har alltså hanterats i allt större utsträckning online. Vi har generellt en ökad digitalisering som har tagit ännu mer fart i samband med pandemin, och därmed ökat kraven på mobiloperatörer som kämpar med att hinna med i utvecklingen.

Bäst upplevelse hos lågprisbolagen

Bäst upplevelse har kunder av de mindre lågprisbolagen som Comviq och Halebop, som även under tidigare år har legat i toppen. När det kommer till företagskunder hamnar dock Telia och Tele2 i toppen. SKI menar att Tele2 lyckats genom proaktivitet, och att Telia vinner mycket på sitt stabila varumärke. Halebop och Comviq har kunder som de liknar vid "fans" och som har stark anknytning till dessa varumärken.

Vi kan hjälpa dig genom personlig service

Vad som passar dig är såklart individuellt och vad du tycker är viktigt för dig. En del värderar bra service högt och är villiga att betala ett högre pris för det, medan andra vill pressa priset. Om du är osäker på om du har rätt mobilabonnemang för dig så kan vi numera hjälpa dig kostnadsfritt genom personlig service. Du kan ta del av den funktionen inne på ditt konto eller inne på vår upptäcksida.