FAQ

Nedan finns svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få. Om det är något annat du undrar över hittar du våra kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Allmänna frågor

Hur fungerar Påmind?

Påmind är en avtalstjänst där du kan samla alla dina återkommande kostnader. Vi samlar automatiskt in information och erbjudanden från de leverantörer som svarar sina kunder via Påmind. Du väljer själv om du vill tacka ja eller nej till erbjudanden. Du har också möjlighet att få dina avtal utvärderade och se hur de står sig mot resten av marknaden. Du kan också få skräddarsydda avtalsförslag som kan hjälpa dig att spara pengar.

Är Påmind gratis?

Påmind är helt gratis för dig som användare! Vi tjänar våra pengar från leverantörer som ser värdet av att förbättra sina kundrelationer genom bättre avtal. Vi tjänar med andra ord bara pengar när du förbättrar dina avtal.

Hur tjänar Påmind pengar?

Vi tjänar pengar på de leverantörer som vill använda vår plattform för att förbättra sina kundrelationer genom bättre avtal.

Finns Påmind som en app?

Japp, vi har en app! Appen finns att ladda ner både för iOS och Android.

Varför används BankID när man skapar konto?

Vi använder oss av BankID vid registrering av säkerhetsskäl då vi vill säkerställa att det endast är du som har tillgång till dina avtal och att ingen obehörig kan ta del av din information.

Kan jag avsluta mitt konto när jag vill?

Ja, du kan avsluta ditt konto närsomhelst, Påmind har inga bindningstider.

Vilka leverantörer finns tillgängliga genom Påmind?

Vi försöker täcka upp samtliga aktörer inom de avtalstyper vi hanterar. Om din leverantör saknas får du gärna höra av dig till oss på mailadressen help@pamind.se så lägger vi till din leverantör.

Kan ni säga upp avtal hos mina leverantörer?

Du kan säga upp de flesta av dina avtal via Påmind. Vi jobbar på att få in den möjligheten på alla avtalstyper. Vi kommer självklart aldrig säga upp några avtal utan att du själv har begärt det.

Så funkar det

Varför ska jag signera en fullmakt?

För att vi ska kunna hämta avtalsinformation från dina leverantörer behöver du signera en fullmakt. Fullmakten ger oss endast rätten att hämta information och be om erbjudanden. Vi har inte rätt att göra några ändringar gällande dina avtal utan ditt godkännande.

Hur ofta omförhandlas mina avtal?

Dina avtal omförhandlas vid förfallodatum, eller vid de datum då någon av dina rabatter löper ut. Om du har ett löpande avtal utan bindningstid förhandlas det var 6e månad.

Varför tar det längre tid att hämta vissa av mina avtal?

Eftersom vi hämtar in avtal från olika leverantörer så kan svarstiden variera. Det kan bero på att en del leverantörer har extra hög belastning och ligger efter i hanteringen av förfrågningar från sina kunder. Vi jobbar hela tiden med att effektivisera processen mot leverantörerna.

Hur vet jag när jag har fått ett erbjudande?

Beroende på hur du har valt att få dina aviseringar så skickar vi mail, sms eller notiser så snart du har ett erbjudande att ta ställning till. Vi rekommenderar att du laddar ner appen för att inte missa några erbjudanden.

Vad händer om jag tackar ja till ett erbjudande?

När du tackar ja till ett erbjudande skickas svaret till din leverantör som sedan uppdaterar ditt avtal enligt erbjudandet.

Vad händer om jag tackar nej till ett erbjudande?

Du har alltid möjlighet att tacka nej till ett erbjudande du fått genom Påmind. Ditt nuvarande avtal löper då på som vanligt.

Vad händer om jag inte svarar på erbjudandet?

Om du inte svarar på erbjudandet så kommer ditt nuvarande avtal löpa på som vanligt.

Vad gör jag om Påmind inte hanterar min typ av avtal?

Vi kan i nuläget hämta information och omförhandla avtal inom mobilabonnemang, elavtal, bredband, hemförsäkring, bolån, blancolån, TV-avtal och fast telefoni. Om du har ett avtal av annan typ så kan du lägga till det under “övriga avtal”. Vi kan dessvärre inte omförhandla dessa avtal i nuläget, men genom att lägga till dem kan du i alla fall få en bättre översikt över din avtal.

Kommer ni att hantera fler avtalstyper i framtiden?

Vi kommer kontinuerligt att fylla på med fler avtalstyper. Målet är att Påmind ska kunna hantera användarnas samtliga avtal för återkommande betalningar.

Vad händer om jag har en leverantör som inte samarbetar med Påmind?

I de fall du har en leverantör som väljer att inte ge erbjudanden till dig via Påmind kommer vi alltid försöka ge dig ett anpassat och personligt alternativ, som kan hjälpa dig att spara pengar. Du kan även få hjälp med att utvärdera dina avtal för att se hur de står sig mot resten av marknaden.

Hur tjänsten fungerar

Hur fungerar Påmind?

Du väljer vilka avtal som du vill att Påmind håller koll på. Information om dina avtal hämtas in från bolagen och Påmind fångar upp dina omförhandlingstillfällen. Påmind omförhandlar sen åt dig och du får erbjudanden om bättre villkor på dina avtal.

Vad kostar Påmind?

Just nu erbjuder vi tjänsten gratis. Påmind tar till skillnad från andra aktörer ingen provision från bolagen. På så sätt kan vi garantera dig som kund att vi alltid är neutrala och att vi alltid står på din sida.

Längre in på 2019 kommer vi att börja ta ut en liten avgift när du väljer att acceptera ett bättre avtal. Men endast när vi sparar pengar åt dig. Påmind kommer aldrig att vara en dålig affär.

Vi kommer att meddela dig när vi börjar ta betalt, och du som kund kommer aldrig att behöva betala något utan att acceptera våra betalningsvillkor och utan att ha ändrat ditt nuvarande engagemang med Påmind.

Vad händer om jag inte vill ta del av prissänkningen?

Om du inte vill ta del av prissänkningen som presenteras så klickar du på ”Inte intresserad”, du betalar ingenting och ditt avtal löper då på som om inget har hänt.

Hur ofta omförhandlas mina avtal?

Dina avtal omförhandlas vid förfallodatum, eller vid de datum då någon av dina rabatter löper ut. Om du har ett löpande avtal utan bindningstid förhandlas det var sjätte månad.

Hur vet jag när jag har fått ett erbjudande?

Du får mail eller sms så snart du har ett erbjudande att ta ställning till.

Hur ofta omförhandlas mina avtal?

Dina avtal omförhandlas vid förfallodatum, eller vid de datum då någon av dina rabatter löper ut. Om du har ett löpande avtal utan bindningstid förhandlas det var sjätte månad.

Kan jag bestämma själv när mina avtal ska omförhandlas?

I dagsläget kan du inte best mma själv när dina avtal ska omförhandlas. Påmind tar hänsyn till ditt avtals förfallodatum eller det datum då rabatter löper ut när vi gör omförhandlingen.

Vad händer när jag tackar ja till ett erbjudande?

När du tackar ja till ett erbjudande skickas svaret till ditt bolag som sedan uppdaterar ditt avtal enligt erbjudandet.

Vad händer om jag tackar nej till ett erbjudande?

När du tackar nej skickar vi svaret till ditt bolag som får meddelande om att du inte är nöjd med erbjudandet som du har fått. Ditt avtal löper på som om inget har hänt.

Vad händer om jag inte svarar på erbjudandet?

Om du inte svarar på erbjudandet så kommer vi meddela ditt bolag om ditt uteblivna svar. Ditt avtal löper på som om inget har hänt

Finns Påmind som en app?

Påmind finns inom kort även som app, så håll utkik!

Frågor om registrering

Varför används BankID när man skapar konto?

Vi använder oss av BankID vid registrering av säkerhetsskäl då vi vill säkerställa att det endast är du som har tillgång till dina avtal och att ingen obehörig kan ta del av din information.

Varför ska jag signera en fullmakt när jag registrerar kontot?

För att vi ska kunna hämta information om dina avtal från bolagen så behöver du signera en fullmakt. Fullmakten ger oss endast rätten att hämta information och be om erbjudanden.

Är det gratis att skapa ett Påmindkonto?

Just nu erbjuder vi tjänsten gratis. Påmind tar till skillnad från andra aktörer ingen provision från bolagen. På så sätt kan vi garantera dig som kund att vi alltid är neutrala och att vi alltid står på din sida.

Längre in på 2019 kommer vi att börja ta ut en liten avgift när du väljer att acceptera ett bättre avtal. Men endast när vi sparar pengar åt dig. Påmind kommer aldrig att vara en dålig affär.

Vi kommer att meddela dig när vi börjar ta betalt, och du som kund kommer aldrig att behöva betala något utan att acceptera våra betalningsvillkor och utan att ha ändrat ditt nuvarande engagemang med Påmind.

Kan jag avsluta mitt konto när jag vill?

Ja, du kan avsluta ditt konto närsomhelst, Påmind har inga bindningstider.

Avtal och bolagen

Vilka bolag finns att välja på i Påmind?

Vi försöker täcka upp och hantera samtliga aktörer inom de avtalstyper vi hanterar. Om ditt bolag saknas får du gärna höra av dig till oss på mailadressen help@pamind.se så lägger vi till ditt bolag.

Kommer ni lansera fler typer av avtal?

Vi kommer kontinuerligt att fylla på med fler avtalstyper. Planen är att Påmind ska kunna hantera användarnas samtliga avtal för återkommande betalningar.

Varför tar det längre tid att hämta vissa av mina avtal?

Eftersom att vi hämtar in avtal från olika bolag så kan svarstiden variera. Det kan bero på att en del bolag har extra hög belastning och ligger efter i hanteringen av förfrågningar från sina kunder. Vi jobbar hela tiden med att effektivisera processen mot bolagen.

Varför svarar mitt bolag inte Påmind?

Det är naturligtvis inte okej att vissa bolag väljer att inte svara sina kunder via Påmind. Detta trots att användaren har signerat en fullmakt för att få ut grundläggande information om sina avtal. Påmind arbetar stenhårt för att få alla bolag att skicka information. Eftersom Påmind är en nystartad tjänst kan det gå trögt för vissa bolag att anpassa sig och skapa nya rutiner för att hantera våra ärenden.

Säger ni upp avtal hos mina bolag?

Nej, vi säger aldrig upp dina avtal. Vi har sett till att vi inte ens har den juridiska rätten säga upp dina avtal hos dina bolag. Vi kommer endast att be dina bolag om information och prisförslag på dina avtal. Idén bakom Påmind går ut på att du ska få bättre priser hos dina nuvarande bolag, och på så sätt sänka dina kostnader utan att behöva byta bolag.

Har du en annan fråga?

Mejla oss på help@pamind.se

Kontaktuppgifter

Postadress

Påmind AB
Kivra 559027-8478
106 31 Stockholm

Besöksadress

Luntmakargatan 26
111 37 Stockholm

Organisationsnummer

559027-8478

Telefonnummer

08-540 605 70

(Mellan 13:00-17:00)

No more krångel!

Du ska inte behöva ställa in semestern, fixa kattvakt eller uppfinna en tidsmaskin för att få bra service.
Skapa konto